2012. május 21., hétfő

köszönet Krisztának


Tóth Krisztina: Pixel

A novella műfaji változásai:
  • Antikvitásban nem létezik a novella
  • Boccaccio: 14. század
    Dekameron (100 db novella)
  • Novella=újdonság, újszerűség
ü  Történetet mond el
ü  Lineáris cselekményvezetés
ü  Fordulópontot tartalmaz (nem tetőpontot!)
ü  Csattanóval zárul
ü  Kevés szereplő
ü  Objektív valóság kis szeletét mutatja
·         19- 20. század fordulója (Újság)
ü  A realista próza helyezi előtérbe újra a novellát
·         Nem a történetre helyeződik a hangsúly
·         Megbomlik az időrend
·         Szűkül a tér
·         Tudatregény (pl.: Ivan Ilijics halála)
·         A történet mesélése fontosabb a történetnél
·         Gogol, Tolsztoj, Csehov, Tomas Man, Kafka
·         Magyar: századvég novellisztikája (újságok miatt)
Mikszáth, Gárdonyi, Csáth Géza, Bródy Sándor, Tömörkény István
A történetmondás a fontos
·         50 év múlva: Örkény à groteszk (esztétikai minőség; a komikum egyik fajtája; szélsőséges, össze nem illő elemek társítása a szövegben, melynek hatása komikus, részben pedig borzongató)
Egyperces novellák (ez a műfaj felel meg legjobban Örkény lelki alkatának)
„A közlés minimumához a befogadás maximuma kívántatik”
Pl.: Üres lap; Pecsét; Leltár; In memoriam dr. K.H.G. (hagyományos novella);
Mi mindent kell tudni

Tóth Krisztina (1967 – ­­     )
  • Író à Vonalkód; Hazaviszlek, jó?; Pixel
  • Költő à Porhó; Magas labda
  • Műfordító à Anna Gavalda
  • Jó iskolát járt (Lator László)

Pixel

·         Cím:
§  Képelemek
§  Terminus technikus (műszaki szakkifejezés)
  • Alcím: Szövegtest à grammatikai szakszó
·         Valami egésszé fog összeállni
·         Műfaja: talán kisregény
·         II Kosztolányi: Esti Kornél
·         Visszatérő szereplők és motívumok tartják össze
·         Formai felépülés: számozott darabok + testrészek (jelölhetnek 2 testet, de 1 testet is)
·         Férfi- nő kapcsolat
·         Eredetileg a Népszabadságban jelentek meg à tárcanovellák (rövidek)
·         Mind Magyarországon játszódik à a mi életünk

Első fejezet, avagy a kéz története
  • A szerző folyamatosan jelen van, a szerzői reflexiók uralják a történeteket
  • Összekacsint az olvasóval
  • Hol mindentudó, hol távolságtartó
Budapest, 21. század
Boldogtalan házasságok, megcsalatások, betegség, szegénység, előítéletesség,
idős, halott emberek, férfi- nő viszony

Harmincadik fejezet, avagy a fenék története
  • Ül, megpihen a sírkövön
  • Nyugvópontra jut a szöveg

Néhány példa az összefüggésekre a történetek között, melyek összefogják az egyes fejezeteket:
  • Furcsa alakú gyűrű: egy agydaganatos férfi kapja a feleségétől a 35. házassági évfordulójukra
  • A házaspár egyik gyermeke Helga, aki a 12. fejezetben a szeretőjével karácsonyfát vásárol; egyedül lakik egy padlásszobában
  • A doktornő (aki az agydaganatos férfit kezeli az 5. fejezetben) lánya Ági a 8. fejezetben tűnik fel (hangoskodó szomszéd, indiai csávó, fülbelövés)
  • Egy tanárnő felkeresi volt tanítványát a 9. fejezetben, aki ékszerész, hogy ajándékot vegyen az unokahúgának. Ugyanettől az ékszerésztől rendelte az agydaganatos csávó felesége a furcsa gyűrűt, amiből több is készült, és a tanárnő is vesz ilyet magának
  • Az agydaganatos felesége (Helga anyja) az IKEA- ban vesz egy fehér rudat, miközben a doktornő a férjét vizsgálja az 5. fejezetben. A szerző ezt a nőt véli vaknak a 3. fejezetben a fehér bot miatt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése