Ady Endre – Az új versek kötet - kompozíciója
(tétel)
(tétel)
Ady Endre a 19 – 20. század
fordulóján élő költő, író és publicista volt.
A következőkben az 1906-ban, harmadikként megjelent kötetét, az Új versek című művét mutatom be, amelyben a hagyomány és a modernség egyaránt fellelhető, valamint a küldetéstudatos költő vátesz-, más néven prófétai szerepet vállal, bár tudja, hogy bármit is tesz, hiába. Ezt nevezzük Király István szavával„mégis-morálnak".
A következőkben az 1906-ban, harmadikként megjelent kötetét, az Új versek című művét mutatom be, amelyben a hagyomány és a modernség egyaránt fellelhető, valamint a küldetéstudatos költő vátesz-, más néven prófétai szerepet vállal, bár tudja, hogy bármit is tesz, hiába. Ezt nevezzük Király István szavával„mégis-morálnak".
A hagyomány a romantikus
váteszmagatartás követésében jelenik meg; modernsége szimbolista,
impresszionista, szecessziós stílusában, formai tekintetben kevert ritmusú
versben jelentkezik. Témái: magyarság, szerelem, táj, költői szerep.
A felépítésében tudatosan Baudelaire: A romlás virágai mű ajánlása Lédának, az Ady életében meghatározó fontosságú nőnek szól.
Minden kötet egy-egy cím nélküli, kurzivált programverssel kezdődik, és a szövegek ciklusokra bontva épülnek egymásra. 4 ciklus van:
A felépítésében tudatosan Baudelaire: A romlás virágai mű ajánlása Lédának, az Ady életében meghatározó fontosságú nőnek szól.
Minden kötet egy-egy cím nélküli, kurzivált programverssel kezdődik, és a szövegek ciklusokra bontva épülnek egymásra. 4 ciklus van:
♥ Léda asszony zsoltárai
cím: kettős, egyszerre szerelmes vers, és zsoltár (de nem Istennek szól)
előrevetíti a diszharmonikus szerelmet, hiszen a terméketlen násztól (A mi gyermekünk) jut el a halálba hanyatló nászig(Hája-nász az avaron)
cím: kettős, egyszerre szerelmes vers, és zsoltár (de nem Istennek szól)
előrevetíti a diszharmonikus szerelmet, hiszen a terméketlen násztól (A mi gyermekünk) jut el a halálba hanyatló nászig(Hája-nász az avaron)
♥ A magyar Ugaron
Magyarország szimbóluma – látomásszerű tájversek, bonyolult szimbólumai a társadalom elmaradottságát, cselekvésképtelenségét, félfeudális voltát jelképezik (ebben eltér a francia szimbolizmustól, ahol a jelképek nem fordíthatók le, nem tartalmaznak társadalmi gondolatokat pl. Verlaine Őszi Chansone).
Nemzetostorozó indulat jelenik meg: a kortárs kritika elítélte, pedig csak a hazáját féltette, amit kevesen értelmeznek így.
Magyarország szimbóluma – látomásszerű tájversek, bonyolult szimbólumai a társadalom elmaradottságát, cselekvésképtelenségét, félfeudális voltát jelképezik (ebben eltér a francia szimbolizmustól, ahol a jelképek nem fordíthatók le, nem tartalmaznak társadalmi gondolatokat pl. Verlaine Őszi Chansone).
Nemzetostorozó indulat jelenik meg: a kortárs kritika elítélte, pedig csak a hazáját féltette, amit kevesen értelmeznek így.
♥ A daloló Párizs
Léda révén kötődik az első ciklushoz, de az otthontalanság-élmény révén a másodikhoz is, hiszen Adynál Párizs sosem önmagában, hanem a magyar valósággal összehasonlítva jelenik meg (itt ismerkedik meg a modern stílusokkal, a modern irányzatokkal, számára Párizs a Bakony (rejtekhely))
valamint a magyar valóság ellentettje
dal-toposz
Léda révén kötődik az első ciklushoz, de az otthontalanság-élmény révén a másodikhoz is, hiszen Adynál Párizs sosem önmagában, hanem a magyar valósággal összehasonlítva jelenik meg (itt ismerkedik meg a modern stílusokkal, a modern irányzatokkal, számára Párizs a Bakony (rejtekhely))
valamint a magyar valóság ellentettje
dal-toposz
♥ Szűz ormok vándora
vegyes ciklus: részletes kifejtése a ’Vér és arany’ kötetben jelenik meg
A kötet záró verse - Új vizeken járok - összefoglalja és hangsúlyossá teszi, illetve még egyszer kiemeli saját költészetének újdonságát
vándor-toposz
arra utal, hogy olyan utakon jár, ami érintetlen
vegyes ciklus: részletes kifejtése a ’Vér és arany’ kötetben jelenik meg
A kötet záró verse - Új vizeken járok - összefoglalja és hangsúlyossá teszi, illetve még egyszer kiemeli saját költészetének újdonságát
vándor-toposz
arra utal, hogy olyan utakon jár, ami érintetlen
A továbbiakban én a A Góg és Magóg fia vagyok én
kezdetű programverset, illetve a Léda asszony zsoltárai című ciklus Héja-nász
az avaron című költeményét szeretném elemezni.
Góg és Magóg fia vagyok én…
ð „cím”:
mondák szerint a magyarság ősei voltak (fontosak voltak Ady számára
lázadó magatartásuk és az igazukért való kiállásuk miatt, ezt a magatartást
tiszteli és követi ő is)
ð programvers,
a hagyomány és modernség összefonódását egyértelműen mutatja: Verecke, Vazul –
új -
ð a
versben mindvégig szembeállítja a haladást az elmaradottsággal (értékszembesítő vers)
ð a régit
is akarja, de az új stílusok felé hajlik
ð erőteljes
igéket használ, ezzel nyomatékot ad gondolatainak (döngetek, rivall, betöröm,
tiporjatok, elátkozza)
ð az első
2 versszak hasonló szerkezeti felépítésű (az első sorok kijelentéseit a záró
sorok bizonytalanságot tartalmazó kérdései követik)
ð hiába-mégis
szó ellentétei egymásnak, arra utal, hogy nem adja fel a
küzdelmet
ð Kárpátok jelenti
az ősöket és a
gyökereket és a keletiséget hangsúlyozza
ð Verecke->
honfoglalás
ð 3.
versszakban megjelenik Vazul a pogány lázadó, aki szintén a magatartása miatt
fontos Ady számára-fizikai bántalmazás ellenére küzd a vallásért
ð a 4.
versszakban a ’de’
kötőszó után háromszor elhangzik a ’mégis’
, ezáltal megszólal a lázadó eltökéltség, mely nem engedi elhallgattatni magát
ð a ’sírva’ és a ’kínban’ szavak
mutatják, hogy a küzdelem gyötrelmes
ð a
kételyek ellenére jövendölésszerűen szólal meg a remény: „ Az
új szárnyakon … győztes lesz „
ð összegzés:
A vers mindvégig azt mutatja, hogy Ady megújítja a költészetet, harcot
vív az úri Magyarországgal, de a bukás lehetséges, ennek
ellenére vállalni kell a harcot, mindezt
pedig csak úgy lehet elérni, ha nem felejtjük el a múltat, és annak
következményeit
ð félrímek,
kevert ritmusú vers
Héja-nász az avaron
ð
Vajda János előlegezi az Ady
szerelmi lírát
ð
az érdekessége már az első
versekben benne van: a pusztulás, mulandóság gondolata (Léda-versek)
ð
bonyolult szimbólumok (itt
Héja), másoktól való különbözés hangsúlyozása, harmónia hiánya
ð cím: a héja
szó a pusztulásra utal, sejteti, hogy a kapcsolatukról lesz
szó, a versben a költő a szerelmet nem galambbal, hanem ragadozó
madárral ábrázolja (ellentétes ez pl. a hagyományos költészet galamb
motívumával) – az avar az őszt, a mulandóságot idézi és ezzel ellentétes a
nász, ami életörömöt, boldogságot sugall
ð a vers
kevert ritmusú, ötvözött vers, vagyis ütemhangsúlyos és időmértékes is
egyszerre
ð 1.
versszak :
’útra kelünk’ , útra kelnek, ami végtelen
hangutánzó szavak(vijjog)
kergetőzve - játékosságra utal
lankadt – megfáradt, haldoklik
’útra kelünk’ , útra kelnek, ami végtelen
hangutánzó szavak(vijjog)
kergetőzve - játékosságra utal
lankadt – megfáradt, haldoklik
ð 2.
versszak
ð ’új
rablói’- új szerelmes párok és ők a rablók is egyben (talán irigy)
szerelem ábrázolása egyszerű
szerelem ábrázolása egyszerű
ð 3.
versszak
ð a nyár
itt szimbólumként jelenik meg
szállnak a boldogságból a boldogtalanságba, fiatalságból öregségbe és az életből a halálba
a ’szerelmesen’ szót negatívvá teszi a ’felborzolt toll’ kifejezés
ez ambivalens (szélsőséges) érzelmekre utal, mert lehet a szerelemre gondol, vagy a harci dühre is
szállnak a boldogságból a boldogtalanságba, fiatalságból öregségbe és az életből a halálba
a ’szerelmesen’ szót negatívvá teszi a ’felborzolt toll’ kifejezés
ez ambivalens (szélsőséges) érzelmekre utal, mert lehet a szerelemre gondol, vagy a harci dühre is
ð 4.
versszak:
ð ’ Egymás
húsába tépünk’ – vagyis nemcsak megsebezzük egymást, hanem el is pusztítjuk
sorsuk elrendelésszerű, a természet rendjét követi
sorsuk elrendelésszerű, a természet rendjét követi
ð Összegzés: A
vers mutatja , hogy szerelmük valóban elsöprő szenvedélyű. A
Léda-versekben a szerelmi érzést nem boldogság, hanem sokkal inkább a soha be nem
teljesülés jellemezte. 1912: Lédával való szakítás
(Elbocsátó szép üzenet); új költői korszak kezdete is Ady számára.
Ady pályájának összegzése:
A korai impresszionista, szimbolista, szecessziós
stílusú líra a versekben megjelenő felfokozott énkép a későbbiekben változik,
megjelenik az önelemző hajlam, majd az I. világháború idején a szimbólumok
egyszerűsödnek felerősödik a biblikus motívumok szerepe, megjelenik a
népiesség, az ember- és nemzetféltés, az értékőrzés.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése