2012. május 25., péntek

az első öt nyelvtan tétel Vikitől


1. tétel
A nyelv mint jelrendszer

I. Jel:
*jelek segítségével igazodunk el a világban, szerzünk és adunk információkat
*a jelek mindig rendszerben jelennek meg
*jel: érzékszerveinkkel felfogható (látható, hallható, tapintható) dolog, melynek önmagán túli jelentése van
*pl.: +látható: piros lámpa (tilos)
              +tapintható: forró homlok (láz)

II. Jelek csoportosítása:
  1. a) Természetes jelek: füst, fagyott víz, ételszag
b) Mesterséges jelek: közlekedési, matematikai, zenei, nyelvi jelek
  1. a) Index:  +érintkezés van a jel és a jelentés között
                            +pl.: bicikliút (lámpában/táblán bicikli)
b) Ikon: +hasonlít a jel a jelentésre
                          +pl.: számítógép ikonjai
c) Szimbólum: +jel és jelentés között konvencionális (megállapodás szerinti) a kapcsolat
+pl.: piros lámpa à tilos
+a nyelvi jelek is szimbólumok, kivétel a hangutánzó és hangulatfestő
szavak

III. A nyelv a legegyetemesebb jelrendszer.

hang (fonéma) à szóelem à szó à szószerkezet à mondat à szöveg

A hang csak jelelem, a beszéd része.
A fonéma a nyelvi rendszer része.
Egyszerűbb, mint a valóság, ezért használunk jeleket.
A közösség számára ugyanazt kell jelenteniük.

IV. Gyakorlat:
*What’s your name? à látjuk, hogy mondat, de csak akkor értjük, ha tudunk angolul
*#egy punk gyereket ábrázoló kép# =D à a hajviseletéről tudjuk, hogy melyik zenei stílust kedveli

***

2. tétel
Helyesírási alapelvek, írásjelek

I. Helyesírás: elvek és szabályok rendszere

II. A magyar nyelv:
*latinbetűs
*hangjelölő/betűíró (kivétel: j; ly)
*értelemtükröző (pl.: Tata; tata)

III. Helyesírási alapelvek:
  1. Kiejtés (ajtó, ablak)
  2. Hagyomány (fáklya, Batthyány)
  3. Szóelemzés (barátság, díszszemle)
  4. Egyszerűsítés (Ivettel, sakkal, DE! Papp-pal à vezetékneveknél nem érvényesül)

IV. Írásjelek:
*mondatvégi
*mondat közben

V. Idézés:
*Babits írta: „Gyűlöllek…”
*„Gyűlöllek” – írta Babits.
*Gyűlöllek – írta Babits – tőlem távol…”

VI. Gyakorlat:
*toll-legyező: szóelemzés
*kínjában: szóelemzés
*hosszúság: egyszerűsítés
*kert: kiejtés
*kályha: hagyomány
*Babits: hagyomány
*egészség: szóelemzés
*Mariannal: egyszerűsítés
*hagyta: szóelemzés
*elmaradjon: szóelemzés
*irodalom: kiejtés
*folytatni: hagyomány
*azt: szóelemzés
*könnyen: egyszerűsítés
*kulcscsont: szóelemzés
*boldogabbá: kiejtés


***
3. tétel
A kommunikációs folyamat tényezői,

funkciói – nonverbális kommunikáció


I. Kommunikáció: információcsere, információátadás. Lehet egyirányú vagy kétirányú, közvetett vagy közvetlen.

II. Jakobson-ábra; tényezők: 
(ábra a könyvben)

*beszélő
*hallgató
*csatorna
*közös kód (nyelv)
*közös előismeret
*beszédhelyzet
*valóságismeret
*üzenet (a kommunikáció eredménye)
*A szerepek folyamatosan cserélődnek.

III. Funkciók, célok:
*tájékoztatás
*felhívás
*érzelemkifejezés
*kapcsolatkezdés, kapcsolat fenntartása, kapcsolat lezárása
*grammatikai funkció
*esztétikai funkció (gyönyörködtetés)

IV. Gyakorlat:
*Reni az első padban ül.: tájékoztatás
*Megismételnéd? Nem értettem jól.: kapcsolat fenntartása
*Jó reggelt kívánok!: kapcsolatkezdés
*”Alvó szegek…”: esztétikai
*Jaj, de ravasz ez a tavasz!: érzelemkifejezés
*Kifelé innen!: felhívás/érzelemkifejezés
*Nem jut eszembe…: grammatikai
*Mariann fülig érő szájjal vette át a füzetét: nem nyelvi jel (fülig érő száj)


***
4. tétel
Személyközi (interperszonális) kommunikáció, viselkedéskultúra

I. Kommunikáció: információcsere, információátadás. Lehet egyirányú vagy kétirányú, közvetett vagy közvetlen.

II. Kommunikáció közben tekintettel vagyunk:
*beszédhelyzetre
*ki a beszélgetőtárs/hallgató (neme, vele való viszonyunk, kora, ismeretei, képzettsége)
*témára
*öltözetre, megjelenésre
*gesztusokra

III. Minden nyelvi és nem nyelvi jel tett, ami minősíti a beszélőt.
Az emberek ma már nemcsak szemtől szembe kommunikálnak.
A kommunikáció változik.
A ráérős beszélgetések egyre ritkábbak
Pl.: iwiw, facebook, mobil, internetàtisztességes, kulturális használatuk.

IV. Gyakorlat:
Iskolai illemkódex:
*felnőttek előreengedése
*előre kell köszönni a tanároknak
*fel kell állni, ha bejön a tanár
*a szünetben nem állunk meg a folyosó közepén
*könyvtárban nem zajongunk, és természetesen nem eszünk és nem is iszunk =D

***
5. tétel
A tömegkommunikáció

I. Kommunikáció: információcsere, információátadás. Lehet egyirányú vagy kétirányú, közvetett vagy közvetlen.

II. Tömegkommunikáció:
*sok információ
*rövid idő alatt
*nagy tömegnek
*földrajzi korlátok nincsenek
*egyirányú, közvetett
*eszközei: nyelvi és nem nyelvi jelek (pl.: kép, hangeffektek, zene, színek, elrendezés)
*funkciói: tájékoztatás, felhívás, érzelemkifejezés, kapcsolatkezdés, kapcsolat fenntartása, kapcsolat lezárása, grammatikai funkció, esztétikai funkció

III. Mennyire fontos/nem fontos:
*tv, rádió, újság
*fontosak
*egyénileg eldönthető, hogy mit engedünk be
*tv, rádió: élő/konzerv műsor

IV. Újságírói műfajok:
*véleménynyilvánító: glossza, riport, interjú, kritika, tudósítás
*tájékoztató: hír, közlemény, cikk, vezércikk


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése