1. tétel
A nyelv mint jelrendszer
I. Jel:
*jelek segítségével igazodunk el
a világban, szerzünk és adunk információkat
*a jelek mindig rendszerben
jelennek meg
*jel: érzékszerveinkkel felfogható (látható,
hallható, tapintható) dolog, melynek önmagán túli jelentése van
*pl.: +látható: piros lámpa (tilos)
+tapintható:
forró homlok (láz)
II. Jelek csoportosítása:
- a) Természetes jelek: füst, fagyott víz, ételszag
b) Mesterséges
jelek: közlekedési, matematikai, zenei, nyelvi jelek
- a) Index: +érintkezés van a jel és a jelentés között
+pl.:
bicikliút (lámpában/táblán bicikli)
b)
Ikon: +hasonlít a jel a jelentésre
+pl.:
számítógép ikonjai
c) Szimbólum: +jel és jelentés
között konvencionális (megállapodás szerinti) a kapcsolat
+pl.: piros
lámpa à
tilos
+a nyelvi
jelek is szimbólumok, kivétel a hangutánzó és hangulatfestő
szavak
III. A nyelv a legegyetemesebb jelrendszer.
hang (fonéma) à
szóelem à
szó à
szószerkezet à
mondat à
szöveg
A hang csak jelelem, a beszéd
része.
A fonéma a nyelvi rendszer része.
Egyszerűbb, mint a valóság, ezért
használunk jeleket.
A közösség számára ugyanazt kell
jelenteniük.
IV. Gyakorlat:
*What’s your name? à
látjuk, hogy mondat, de csak akkor
értjük, ha tudunk angolul
*#egy punk
gyereket ábrázoló kép# =D à a
hajviseletéről tudjuk, hogy melyik zenei stílust kedveli
***
2. tétel
Helyesírási alapelvek, írásjelek
I. Helyesírás: elvek
és szabályok rendszere
II. A magyar nyelv:
*latinbetűs
*hangjelölő/betűíró (kivétel: j;
ly)
*értelemtükröző (pl.: Tata; tata)
III. Helyesírási alapelvek:
- Kiejtés (ajtó, ablak)
- Hagyomány (fáklya, Batthyány)
- Szóelemzés (barátság, díszszemle)
- Egyszerűsítés (Ivettel, sakkal, DE! Papp-pal à vezetékneveknél nem érvényesül)
IV. Írásjelek:
*mondatvégi
*mondat közben
V. Idézés:
*Babits írta: „Gyűlöllek…”
*„Gyűlöllek” – írta Babits.
*Gyűlöllek – írta Babits – tőlem
távol…”
VI. Gyakorlat:
*toll-legyező: szóelemzés
*kínjában: szóelemzés
*hosszúság: egyszerűsítés
*kert: kiejtés
*kályha: hagyomány
*Babits: hagyomány
*egészség: szóelemzés
*Mariannal: egyszerűsítés
*hagyta: szóelemzés
*elmaradjon: szóelemzés
*irodalom: kiejtés
*folytatni: hagyomány
*azt: szóelemzés
*könnyen: egyszerűsítés
*kulcscsont: szóelemzés
*boldogabbá: kiejtés
***
3. tétel
A kommunikációs folyamat tényezői,
funkciói – nonverbális kommunikáció
I.
Kommunikáció: információcsere, információátadás. Lehet
egyirányú vagy kétirányú, közvetett vagy közvetlen.
II. Jakobson-ábra;
tényezők:
(ábra a könyvben)
*beszélő
*hallgató
*csatorna
*közös kód (nyelv)
*közös előismeret
*beszédhelyzet
*valóságismeret
*üzenet (a kommunikáció
eredménye)
*A szerepek folyamatosan
cserélődnek.
III. Funkciók, célok:
*tájékoztatás
*felhívás
*érzelemkifejezés
*kapcsolatkezdés, kapcsolat
fenntartása, kapcsolat lezárása
*grammatikai funkció
*esztétikai funkció
(gyönyörködtetés)
IV. Gyakorlat:
*Reni az első padban ül.:
tájékoztatás
*Megismételnéd? Nem értettem
jól.: kapcsolat fenntartása
*Jó reggelt kívánok!:
kapcsolatkezdés
*”Alvó szegek…”: esztétikai
*Jaj, de ravasz ez a tavasz!:
érzelemkifejezés
*Kifelé innen!:
felhívás/érzelemkifejezés
*Nem jut eszembe…: grammatikai
*Mariann fülig érő szájjal vette
át a füzetét: nem nyelvi jel (fülig érő száj)
***
4. tétel
Személyközi (interperszonális) kommunikáció,
viselkedéskultúra
I.
Kommunikáció: információcsere, információátadás. Lehet
egyirányú vagy kétirányú, közvetett vagy közvetlen.
II. Kommunikáció közben tekintettel vagyunk:
*beszédhelyzetre
*ki a beszélgetőtárs/hallgató
(neme, vele való viszonyunk, kora, ismeretei, képzettsége)
*témára
*öltözetre, megjelenésre
*gesztusokra
III. Minden nyelvi és nem nyelvi jel tett, ami minősíti a
beszélőt.
Az emberek ma már nemcsak szemtől
szembe kommunikálnak.
A kommunikáció változik.
A ráérős
beszélgetések egyre ritkábbak
Pl.: iwiw,
facebook, mobil, internetàtisztességes, kulturális használatuk.
IV. Gyakorlat:
Iskolai illemkódex:
*felnőttek előreengedése
*előre kell köszönni a tanároknak
*fel kell állni, ha bejön a tanár
*a szünetben nem állunk meg a
folyosó közepén
*könyvtárban nem zajongunk, és
természetesen nem eszünk és nem is iszunk =D
***
5. tétel
A tömegkommunikáció
I.
Kommunikáció: információcsere, információátadás. Lehet
egyirányú vagy kétirányú, közvetett vagy közvetlen.
II. Tömegkommunikáció:
*sok információ
*rövid idő alatt
*nagy tömegnek
*földrajzi korlátok nincsenek
*egyirányú, közvetett
*eszközei: nyelvi és nem nyelvi
jelek (pl.: kép, hangeffektek, zene, színek, elrendezés)
*funkciói:
tájékoztatás, felhívás, érzelemkifejezés, kapcsolatkezdés, kapcsolat
fenntartása, kapcsolat lezárása, grammatikai funkció, esztétikai funkció
III. Mennyire fontos/nem fontos:
*tv, rádió, újság
*fontosak
*egyénileg eldönthető, hogy mit
engedünk be
*tv, rádió: élő/konzerv műsor
IV. Újságírói műfajok:
*véleménynyilvánító: glossza,
riport, interjú, kritika, tudósítás
*tájékoztató: hír, közlemény,
cikk, vezércikk
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése