2012. május 25., péntek

9. irodalom tétel Vikitől


9. tétel

Mikszáth Kálmán - parasztábrázolás


*1847-1910
*Az olvasóközönség kedveli (jó humora van), a műértők elmarasztalják (irigység)
*Modernségét az adja, hogy sajátos módon ábrázolja a paraszti világot
*Már ismert történeteket ír meg; nem maga a történet, hanem az elbeszélés módja az érdekes
*Rossz szerkesztő, ezért ír meg ismert történeteket
*Novelláiban gyakran alkalmaz anekdotikus elemeket; a történetekben emlékképszerű
jelenetek is megjelennek
*Történeteinek nincs lezárása; aktív befogadói képesség kell az olvasónak (részesévé válik a
történteknek)
*Stílusai: realizmus + romantika
*Palóc földön született; gyermekkori élmények jelennek meg a művekben
*2 fő téma: paraszti világ, dzsentrik (nemesi származású, de pénze már nincs)
*2 műfaj:
  • novella (paraszti világ)
  • regény (dzsentrik)
*1881-1882-ben 2 novelláskötete jelenik meg:
  • Tót atyafiak
  • A jó palócok
  • mindkét kötet a paraszti világot mutatja be, de a palócok életmódja eltér a tótok életmódjától

Tót atyafiak
*4 novella
*ez hozza meg az írói sikert
*a paraszti világot mutatja erényeivel és bűneivel
*a tótok világa zárt világ, alig beszélnek
*harmóniában élnek a természettel, az állatokkal
*elszigeteltek a közösségtől
*nem kommunikatívak
*mindig tisztességesek, de ha nem, akkor büntetést kapnak

A jó palócok
*15 novella
*szintén a paraszti világot mutatja be
*azonban ők már közösségben élnek
*ismerik egymást, pletykálkodnak
*a tótokkal ellentétben nagyon beszédesek
*visszatérő szereplők a novellákban
*egymásra felelgető novellák
*Mikszáth feltételezi, hogy az olvasó már ismeri a történeteket

*a babonásságnak, tudatlanságnak, iszákosságnak, csalfaságnak nagy szerepe van; ezek miatt
esnek bűnbe
*műfajilag: életkép + mese + ballada elemei

Az a fekete folt
*Tót atyafiak kötetben
*cím:
  • hiányos mondat; nincs állítmány
  • fekete: halál, rossz, értékvesztés
  • folt: piszok, mocsok; erkölcsi értelemben bűn
  • az: mutató névmás (pontosít); ismert történet
  • a: határozott névelő (pontosít)
*téma: Olej Tamás erkölcsi vétsége és bűnhődése
*tér-idő:
  • Brezina (paraszti világ)
  • 1849 után; Olej nem ment a szabadságharcba; Mikszáth saját jelene
  • néhány nap
*szerkezet:
        I.      Bevezetés:
Ø  hosszú bevezetés, részletes jellemábrázolás
Ø  hárman idillikus, harmonikus világban élnek
Ø  erkölcsileg lenézi az embert Mikszáth (keserűség, irónia)
o   kutya, ember
o   „Okos kutya az, megérdemli, hogy nem lett belőle – ember.”
Ø  korabeli köznyelvet alkalmazza
Ø  elbeszélésmódjára jellemző a drámaiasság; a sok kihagyás a ballada műfaji jellegzetessége
Ø  Olej Tamás:
o   harmónia az állatokkal
o   egyformán szereti lányát és juhait
o   talpraesett, nagyon büszke
o   3 urat ismer el: Isten, megyei elöljáró, talári herceg
o   valójában önmagát érzi a terület urának
o   kegyetlennek, szívtelen embernek tartják, mert nem sírt a felesége temetésén
o   még mindig hallja a felesége szavát a szélben
o   mélyen érző, de nem mutatja
o   sajnálja, hogy nem fia van (paraszti szemlélet)
Ø  Anika:
o   16 éves
o   az egyik báránnyal régebben egy ágyban aludt
o   ő tartja el a házat
Ø  Matyi:
o   bojtár
o   szerelmes Anikába
o   alig beszélnek Olejjel
     II.      Bonyodalom:
Ø  Anikához megérkezik a herceg vadászálruhában
Ø  vadász: mesei motívum
Ø  itt bomlik meg a harmónia
Ø  egy külső személy megbontja a békés életet
   III.      Kibontakozás:
Ø  Anikát meg akarja csókolni a herceg, de pofont kap
Ø  Anika tisztességes, de naiv is
Ø  Olejt letegezi a herceg; ez Olejnek nem tetszik
Ø  a herceg be sem mutatkozik, lekezelően bánik mindenkivel
Ø  először bosszús lesz Olej
Ø  amikor megtudja, hogy ő a herceg, akkor hízeleg, behódol, kicsit meg is ijed (alázat)
Ø  1. fordulat:
o   Olej és a herceg közötti párbeszéd
o   Olej tudja, hogy a lánya csak „arra” kell a hercegnek
o   határozottan, keményen lép fel, meg is fenyegeti
o   a herceg tapasztalt, visszaél a rangjával
o   felajánlja Olejnek a birtokot és juhokat
o   szeretőnek, nem pedig feleségnek kell neki Anika („Nekem a leányod kell mindenáron”)
o   hatalommal való visszaélés
o   a herceg ajánlatán Olej elgondolkozik; a herceg magabiztos
o   Olej élete legnagyobb lehetőségének tartja
o   a botlás az, hogy elgondolkodott rajta; lelkiismeret-furdalása csak emiatt van
o   nincs belső monológ a műben, az író kívülről láttatja, E/3ban ír róla
Ø  2. fordulat:
o   fizikai fájdalom
o   rémálmok
o   felesége hangja („Aklot cserélt becsületért”)
o   Olej összetöri a tükröt (saját szemébe se képes nézni)
   IV.      Tetőpont:
Ø  Olej korábban jön haza
Ø  Anika nincs otthon
Ø  Anikán az ünneplőruhája van
Ø  (BMW =D) keréknyom a ház előtt
Ø  akol ajándékozási papírja is ott van
Ø  ez mind azt mutatja, hogy a herceg megszöktette Anikát
     V.      Megoldás:
Ø  Olej felégeti a számára legfontosabb dolgot, az akolt
Ø  elpusztítja azt, ami miatt elveszítette a lányát
Ø  az akol helyén marad egy fekete folt
Ø  ez a folt egy szégyenfolt Olej lelkén
Ø  Anika:
o   elviszi ágyasnak a herceg
o   erkölcsi züllés, esetleg öngyilkosság à nem derül ki, mi lesz vele
Ø  Matyi:
o   csak a romokat találja
o   boldogtalan, hiszen ő őszintén szerette a lányt à nem derül ki, mi lesz vele
Ø  Olej:
o   elmenekül
o   szenved egész életében à nem derül ki, mi lesz vele

*stíluselemek:
  • romantikus: helyszín, szerelmi szál
  • realista: saját jelen, kritika (hatalommal szemben), herceg jelleme (visszaél a hatalmával)
*Mikszáth nem objektív, érzelmileg Olej mellett áll
*Olej végső cselekedete, az akol felgyújtása egy olyan ember tette, aki nem tud magának
megbocsátani végzetes hibája miatt, és lelkiismeret-furdalása nem hagyja őt nyugodni
*önmagára mért súlyos büntetésében annak a morális embernek a kétségbeesése nyilvánul
meg, aki nem tud becstelen módon élni

Szegény Gélyi János lovai
*A jó palócok kötetben
*cím:
  • szegény: 2 jelentés
  • János imádja lovait (Bokros, Tündér, Ráró, Villám)
*tér-idő:
  • palóc falusi környezet
  • rövid idejű történet
*téma: Gélyi János megakadályozza, hogy a felesége megcsalja, de ez tragédiába torkollik
*szerkezet:
        I.      Bevezetés:
Ø  János rajongva szereti lovait
Ø  majdnem annyira imádja őket, mint a feleségét
     II.      Bonyodalom: János meghallja, hogy a felesége beszélget valakivel
   III.      Kibontakozás:
Ø  János hogyan éli meg ezeket
Ø  a lelki folyamat a lényeg
Ø  zaklatott, nem akarja elhinni, amit hallott
Ø  „Eh, bolondság.”:
o   szabad függőbeszéd
o   az író és a szereplő szerepe egymásba csúszik
o   nem tudni, ki mondja
Ø  szubjektív elbeszélő, átérzi a szereplők érzelmeit
Ø  sok kérdő mondat; kételyekkel van teli János
Ø  Vér Klára:
o   beszélő név
o   bővérű; szereti a férfiakat
o   Klára hazudik Jánosnak arról, hogy kivel beszélgetett
Ø  János keveset beszél (feszültségkeltés)
   IV.      Tetőpont:
Ø  útközben elhaladnak Csipke Sándor mellett
Ø  Klára leejti a fehér rózsát
Ø  ez azt jelentette Sándornak, hogy együtt tudnak majd lenni Klárával
Ø  Gélyi a szakadék fel vezeti a szekeret
Ø  lovak:
o   Bokros: vad
o   Tündér: szépség, jóság
o   Ráró: tipikus lónév
o   Villám: gyors

     V.      Megoldás:
Ø  nincs konkrét megoldás, tovább kell gondolni
Ø  valószínűleg meghalnak
Ø  balladai vég: tragikus, kifejtetlen

*Mikszáth művei ma is sikeresek, több későbbi XX. századi íróra is hatással voltak (pl. Esterházy Péter)
*Műveit hamar lefordították angolra, az amerikaiak is szívesen olvassák, annak ellenére, hogy a kortárs műértők elmarasztalták Mikszáthot

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése