18. tétel
Moliére – Tartuffe
*17. sz.-ban élt
*XIV. Lajos udvarában is tevékenykedett
*Itt lett barátja Boileau
*Sok művének műfaja komédia:
- antik eredetű drámai műfaj, a
konfliktus jól végződik; szereplői átlagemberek, valamilyen jellembéli
fogyatékosságuk van, ez lepleződik le
- forrásai:
Ø római
komédia (pl. Plantus)
Ø Comedia
dell’ arte (16. sz. itáliai színházi élet kedvelt műfaja)
Ø francia
komédia
Ø pl.:
Képzelt beteg, Tudós nők, Fösvény, Tartuffe
Tartuffe
*cím:
- megnevező cím
- fogalommá válik az európai irodalomban = álszentség
*tér – idő – téma:
- tér: Orgonék háza
- idő: 1 nap
- 1 cselekmény: Tartuffe-nek sikerül-e a történet alatt becsapni a családot
- Boileau-i esztétika hatása:
Ø a
klasszicista dráma az antik jellemzőket merevíti szabállyá
Ø 1
eseményszál
Ø 1
helyszínen
Ø a
cselekmény ideje rövid
*műfaj: jellemkomédia: a hős saját vonásai (nemcsak belső tulajdonságai, hanem
megjelenése, beszédmódja, viselkedése miatt is) válik nevetségessé
*szerkezet:
I.
Bevezetés:
Ø in
medias res kezdés: veszekedés közben ismerjük meg a család tagjait és az
egymáshoz fűződő viszonyukat
Ø Pernelle
asszony: Orgon anyja; féltékeny, irigy, bigott vallásos; Tartuffért „rajong”
Ø Elmira:
Orgon 2. felesége; jó viszonyban van nevelt gyerekeivel; fiatalabb Orgonnál;
csinos; látja Tartuffe-ön, hogy álszent
Ø Mariane:
Orgon lánya; Valér kedvese; látja, hogy Tartuffe álszent
Ø Cléante:
Elmira testvére; a józan mértéktartást képviseli a darabban à
rezonőr; a kor gondolkodását tükrözi
Ø Dorine:
Mariane cseléde; felvágott nyelvű, visszafeleselő; minősíti a főszereplőket
Ø Orgon:
hiszékeny; Tartuffe az orránál fogva vezeti
II.
Bonyodalom:
Ø Orgon
hozzá akarja adni a lányát Tartuffe-höz
Ø Mariane
szófogadó, nem képes saját boldogságáért cselekedni
III.
Kibontakozás:
Ø 3.
felvonás: megjelenik Tartuffe; kimódolt, mesterséges beszéd jellemzi
Ø a
címszereplő csak akkor jelenik meg személyesen, amikor az író már sok
nézőpontból bemutatta
Ø Elmirának
udvarol Tartuffe
Ø Damis
(Orgon fia) hallja őket, szenvedélyesen leplezi le Tartuffe-öt apja előtt
Ø apja
azonban nem hisz neki, elzavarja és kitagadja fiát
Ø Orgon
következő hibája: Tartuffe-re hagyja teljes vagyonát, és rábízza a kazettát,
melyben fontos iratok vannak
IV.
Tetőpont:
Ø késleltető
mozzanat (retardáció): Elmira terve (komikus helyzet); Orgon bebújik az asztal
alá
Ø Orgon
látja, hogy Tartuffe el akarja csábítani Elmirát
Ø Elmira
alkata ellenére, de a család érdekében állít csapdát, hiszen biztos volt benne,
hogyha kettesben marad Tartuffe-vel, akkor a férfi nem az álszent szerepét
játssza majd
Ø Orgon
ki akarja dobni Tartuffe-öt a házból
Ø azonban
a ház már Tartuffe-é
Ø tragédiába
is fordulhatna a történet, ha nem zárulna „deus ex machinával” (külső
beavatkozás) a mű
Ø csak
a véletlenen múlik Tartuffe bűnhődése, nem szükségszerűség
Ø a
mű ilyenfajta befejezése annak tudható be, hogy Moliére (XIV. Lajos udvari
szerzőjeként) úgy hiszi, hogy igazságos királynak, rendnek kell uralkodnia
V.
Megoldás:
Ø kidobják
Tartuffe-öt
Ø helyreáll
a családi harmónia
*a mű üzenete:
- az álszentség negatív érték, ártalmas bűn
- ne ítéljünk elhamarkodottan
- nyitott szemmel kell járnunk
- mértéktartásra int
*verselés:
- páros rímek
- ütemhangsúlyos
*Moliére a helyzetkomikumról áthelyezi a hangsúlyt a
jellemkomikumra
*A Tartuffe azért népszerű még ma is, mert az üzenete a mai
embernek is hasznos, hiszen még ma is vannak álszent emberek a világban
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése