2012. május 25., péntek

18. irodalom tétel Vikitől


18. tétel

Moliére – Tartuffe


*17. sz.-ban élt
*XIV. Lajos udvarában is tevékenykedett
*Itt lett barátja Boileau
*Sok művének műfaja komédia:
  • antik eredetű drámai műfaj, a konfliktus jól végződik; szereplői átlagemberek, valamilyen jellembéli fogyatékosságuk van, ez lepleződik le
  • forrásai:
Ø  római komédia (pl. Plantus)
Ø  Comedia dell’ arte (16. sz. itáliai színházi élet kedvelt műfaja)
Ø  francia komédia
Ø  pl.: Képzelt beteg, Tudós nők, Fösvény, Tartuffe

Tartuffe
*cím:
  • megnevező cím
  • fogalommá válik az európai irodalomban = álszentség
*tér – idő – téma:
  • tér: Orgonék háza
  • idő: 1 nap
  • 1 cselekmény: Tartuffe-nek sikerül-e a történet alatt becsapni a családot
  • Boileau-i esztétika hatása:
Ø  a klasszicista dráma az antik jellemzőket merevíti szabállyá
Ø  1 eseményszál
Ø  1 helyszínen
Ø  a cselekmény ideje rövid
*műfaj: jellemkomédia: a hős saját vonásai (nemcsak belső tulajdonságai, hanem
megjelenése, beszédmódja, viselkedése miatt is) válik nevetségessé
*szerkezet:
              I.      Bevezetés:
Ø  in medias res kezdés: veszekedés közben ismerjük meg a család tagjait és az egymáshoz fűződő viszonyukat
Ø  Pernelle asszony: Orgon anyja; féltékeny, irigy, bigott vallásos; Tartuffért „rajong”
Ø  Elmira: Orgon 2. felesége; jó viszonyban van nevelt gyerekeivel; fiatalabb Orgonnál; csinos; látja Tartuffe-ön, hogy álszent
Ø  Mariane: Orgon lánya; Valér kedvese; látja, hogy Tartuffe álszent
Ø  Cléante: Elmira testvére; a józan mértéktartást képviseli a darabban à rezonőr; a kor gondolkodását tükrözi
Ø  Dorine: Mariane cseléde; felvágott nyelvű, visszafeleselő; minősíti a főszereplőket
Ø  Orgon: hiszékeny; Tartuffe az orránál fogva vezeti

           II.      Bonyodalom:
Ø  Orgon hozzá akarja adni a lányát Tartuffe-höz
Ø  Mariane szófogadó, nem képes saját boldogságáért cselekedni
         III.      Kibontakozás:
Ø  3. felvonás: megjelenik Tartuffe; kimódolt, mesterséges beszéd jellemzi
Ø  a címszereplő csak akkor jelenik meg személyesen, amikor az író már sok nézőpontból bemutatta
Ø  Elmirának udvarol Tartuffe
Ø  Damis (Orgon fia) hallja őket, szenvedélyesen leplezi le Tartuffe-öt apja előtt
Ø  apja azonban nem hisz neki, elzavarja és kitagadja fiát
Ø  Orgon következő hibája: Tartuffe-re hagyja teljes vagyonát, és rábízza a kazettát, melyben fontos iratok vannak
         IV.      Tetőpont:
Ø  késleltető mozzanat (retardáció): Elmira terve (komikus helyzet); Orgon bebújik az asztal alá
Ø  Orgon látja, hogy Tartuffe el akarja csábítani Elmirát
Ø  Elmira alkata ellenére, de a család érdekében állít csapdát, hiszen biztos volt benne, hogyha kettesben marad Tartuffe-vel, akkor a férfi nem az álszent szerepét játssza majd
Ø  Orgon ki akarja dobni Tartuffe-öt a házból
Ø  azonban a ház már Tartuffe-é
Ø  tragédiába is fordulhatna a történet, ha nem zárulna „deus ex machinával” (külső beavatkozás) a mű
Ø  csak a véletlenen múlik Tartuffe bűnhődése, nem szükségszerűség
Ø  a mű ilyenfajta befejezése annak tudható be, hogy Moliére (XIV. Lajos udvari szerzőjeként) úgy hiszi, hogy igazságos királynak, rendnek kell uralkodnia
           V.      Megoldás:
Ø  kidobják Tartuffe-öt
Ø  helyreáll a családi harmónia
*a mű üzenete:
  • az álszentség negatív érték, ártalmas bűn
  • ne ítéljünk elhamarkodottan
  • nyitott szemmel kell járnunk
  • mértéktartásra int
*verselés:
  • páros rímek
  • ütemhangsúlyos

*Moliére a helyzetkomikumról áthelyezi a hangsúlyt a jellemkomikumra
*A Tartuffe azért népszerű még ma is, mert az üzenete a mai embernek is hasznos, hiszen még ma is vannak álszent emberek a világban

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése