2012. május 25., péntek

17. irodalom tétel Vikitől


17. tétel

Madách Imre – Az ember tragédiája

*Egyművű szerzőnek tekintjük
*Az ember tragédiája:
  • nemzeti drámáink egyike
  • a magyar dráma etalonja (mintapéldája)
  • több fordítás (témája az egész emberiséget érinti)
*2 nő az életében:
  • Majtényi Anna (édesanya; jó viszony; pozitív női szereplőket mintázta róla Madách)
  • Fráter Erzsébet (feleség; rossz házasság; ő adta a negatív női szerepek mintáját)

Az ember tragédiája
*először Aranynak küldte el, aki megmondta neki, mit javítson ki
*cím:
  • általánosít
  • tragédia: drámai műfaj; értékvesztés
*műfaj:
  • drámai költemény/emberiségköltemény/lírai dráma/könyvdráma: a XIX. sz. jellemző műfaja. Általában olvasásra szánt drámai mű, melynek középpontjában filozófiai kérdések állnak. Jellemzője, hogy a gondolatiság elnyomhatja a cselekményességet. Az emberi lét, a történelem végső kérdéseire keresi a választ, világának megformálásához mítoszi elemeket is felhasznál. Tipikusan romantikus műfaj. Több műnem sajátossága.
  • Pl.: Faust, Csongor és Tünde
*szerkezet:
  • 15 színből áll
  • biblikus keretszínek: 1., 2., 15.
  • 1. szín: menny
  • 2. szín: Paradicsom (Föld)
  • 1-2. szín is bizonyítja: kétszintes dráma, mert a Földön és a mennyben is játszódik
  • a bibliai témát dolgozza fel
  • Ádám álma
  • álomszínek: történelmet – jelent – jövőt mutatják
  • időben és térben is véges és végtelen
  • álomszínek:



        I.      szín:
Ø  az angyalok kara dicsőíti az Urat
Ø  Lucifer (=fényt hozó) is angyal, de ő nem borul le előtte
Ø  semmi anyagból való nem kapcsolódik az égi szférához (eszme, erő, jóság)
Ø  Madách deista szemlélete is megjelenik (Isten megteremtette a világot, de működésébe nem szól bele)
Ø  Lucifer a gonoszt képviseli, de racionális tudással rendelkezik (hűvös ész)
Ø  a fő konfliktus Lucifer és az Úr között van, de ez később háttérbe szorul
Ø  Lucifer szerint a teremtés nem tökéletes; az ember csak eszköz Lucifer kezében, hogy ezt bebizonyítsa
Ø  Lucifer szerint egyenrangú az Istennel
Be van fejezve a nagy mű, igen.                 Lucifer volt e gátnak a neve,
A gép forog, az alkotó pihen.                      Ki a tagadás ősi szelleme. –
                                                                       Győztél felettem, mert az végzetem,
                                                                       Hogy harcaimban bukjam szüntelen,
                                                                       De új erővel felkeljek megint.
     II.      szín:
Ø  Éden
Ø  Lucifer + Ádám + Éva: nem jellemek, hanem allegorikus figurák
Ø  allegória: elvont gondolat képi megjelenítése, a képi sík teljesen megfeleltethető a gondolati síknak
Ø  a boldog tudatlanságban élnek
Ø  Lucifer ráveszi Évát, hogy szakítson a tudás fájáról
Ø  Éva: hiúság, érzelmek
Ø  Ádámnak (=ész) van feltétel nélküli hite, de kíváncsi arra, amit Lucifer mond
Ø  Ádám és Lucifer komplementerei egymásnak (kiegészítő ellentétek)
   III.      szín:
Ø  Paradicsomon kívül, a Földön
Ø  Ádám monológja: Isten már nem gondoskodik róluk, maguknak kell boldogulniuk
Ø  Éva: „s így közénk varázslom / A vesztett Édent.”
Ø  Ádám és Éva megbánták, hogy ettek a gyümölcsből
Ø  Ádám nagyon kíváncsi, hogy mi lesz az emberiség sorsa
Ø  Lucifer álmot visz rájuk, befolyásolja az álmukat
   IV.      szín:
Ø  Egyiptom
Ø  Ádám: fáraó
Ø  Lucifer: tanácsadó
Ø  Ádám hisz a hatalomban
Ø  elégedett hatalmával, de mégsem boldog; azonban a dicsőség számít neki
Ø  bejön a csarnokba a haldokló rabszolga, és annak neje (Éva)
Ø  Ádám rájön, hogy az egyénnek kell szolgálnia a közösséget
Ø  Éva mások iránt érzékennyé teszi Ádámot
     V.      szín:
Ø  Athén
Ø  Ádám: Miltiádész
Ø  Éva: Miltiádész felesége; érzelmi lény
Ø  Ádám rájön, hogy a nép még nem tud élni a népuralommal; könnyen befolyásolható
Ø  demagógia: népámítás
Ø  Miltiádészt kivégzik à hagyja, mert hisz a népuralomban
   VI.      szín:
Ø  Róma
Ø  Ádám a hedonizmusban hisz (elvtelenül élvezni az életet)
Ø  Ádám a végén csak az Úrban hisz; mivel gondolkodó alak, képtelen elvtelenül élni
VII.      szín:
Ø  Konstantinápoly; lovagkor
Ø  ebben a világban a másként gondolkodót halálra ítélik, meghiúsul a testvériség eszméje
Ø  a nő sehogy sem lehet boldog (testi vágyak vagy erény a fontos à mindenképp boldogtalan)
Ø  Ádám kiábrándul a szeretetből és a testvériségből
VIII.      szín:
Ø  Prága (I.)
Ø  Ádám: Kepler (tudós, csillagász)
Ø  Éva: Borbála, Kepler felesége
Ø  Lucifer: Kepler tanítványa
Ø  Ádámot a hatalom áltudományos tevékenységre kényszeríti (horoszkóp); megzsarolható anyján és feleségén keresztül
Ø  Évának pénz kell, így Keplernek ki kell szolgálnia a császárt
Ø  Kepler: tudomány ßà világ: pénz, rang
   IX.      szín:
Ø  Párizs
Ø  az álomszínek felezőpontja; a mű arany metszéspontja
Ø  Ádám ebben a színben nem ábrándul ki
Ø  Lucifer nem irányítja ezt a színt
Ø  álom az álomban
Ø  nem az előző szín végén tudjuk meg, hogy Ádám elaludt, hanem a következő elején
Ø  Ádám: Danton
Ø  szabadság, egyenlőség, testvériség
Ø  Dantont a nép elítéli (nemesekkel állt szóba)
Ø  nő: szeretet, érzelmek (őt is megölik)
Ø  márki nő: minden megvan benne, ami a nőt nővé teszi
Ø  polgárnő: ösztönnő; a nőiség lényege nincs meg benne
Ø  a szín végén a nép ítéli el Dantont
     X.      szín:
Ø  Prága (II.)
Ø  itt derül ki, hogy Kepler elaludt
Ø  „Ezúttal a nyakazás elmarad.” à Lucifer tudja, mit álmodott Kepler
Ø  Kepler hisz az emberi tudásban
Ø  a forradalom sok véráldozattal jár, de előremozdítja az emberiség fejlődését (ezért nem ábrándult ki a 9. színben)
   XI.      szín:
Ø  London; Madách jelene
Ø  eltorzult világ és emberek
Ø  Ádám ékszert ad Évának
Ø  Évában nincs empátia, az akasztáson a nőiségével akar ragyogni
Ø  a gonosznak a jóval és az érzelemmel szemben nincs hatalma
Ø  Ádám ismét kiábrándul; a szabadversenyes kapitalizmusban nincs testvériség és egyenlőség
XII.      szín:
Ø  Falanszter
Ø  mindenki egyenlő, egyforma
Ø  Ádám csalódott a tudományban is
Ø  isteni szerepre tör az ember (teremtés) à bünteti az úr; a lombik eltörik
Ø  történelmi figurák: számokként, nincs nevük, nincs egyéniség
Ø  a tudomány irányítja a világot, de a büntetések nevetségesek, nem tekintik felnőttnek az embert
Ø  Ádám és Éva egymásba szeretnek
Ø  Éva szerető anya
Ø  érzelmek és a család nem érték
XIII.      szín:
Ø  űr
Ø  Ádám el akar szakadni az anyagi világtól
Ø  a Föld szelleme visszahívja
Ø  az emberi élet célja a halál, értelme a küzdés
Szerelem és küzdés nélkűl mit ér                A cél voltaképp mi is?
A lét?                                                            A cél, megszünte a dicső csatának,
                                                                                  A cél halál, az élet küzdelem,
                                                                                  S az ember célja e küzdés maga.
XIV.      szín:
Ø  eszkimók világa
Ø  az eszkimó Istennek nézi Ádámot
Ø  az eszkimónak csak a vadászat számít
Ø  az ember állattá aljasul, vegetatív létet él
Ø  nő (Éva): torzult, nem nőies
Szörnyű világ! – Csupán meghalni jó.
XV.      szín:
Ø  keretszín
Ø  a 3. szín vidéke
Ø  Ádám felébred, öngyilkos akar lenni
Ø  végigtekintve az emberiségen úgy gondolja, hogy ezt nem szabad hagyni
Ø  Éva gyermeket vár
Ø  hite miatt nem lesz öngyilkos, csak Isten vethet véget az életnek
Ø  Ádám kérdései Istenhez:
o   Van-e élet a halál után?
o   Fejlődik-e az emberiség, vagy a körkörösség uralkodik?
o   Van-e értelme az egyénnek feláldoznia magát a közösségért?
o   Villám: gyors
Ø  az Úr nem mondja el a válaszokat, mert akkor Ádám nem lenne tisztességes
Ø  nő: harmonikus élet, érzelmek, szépség
Ø  Lucifer: gát, ellenerő, amit le kell küzdeni
Ø  ember: szabad akarat, választhat jó és rossz közül
Ne kérdd
Tovább a titkot, mit jótékonyan
Takart el istenkéz vágyó szemedtől.

Mondottam ember: küzdj és bízva bízzál!

*kérdéskörök a drámában:
  • nagy eszmék sorsa a történelemben, érdemes-e hinni bennük?
  • egyén és közösség viszonya a történelem során
  • férfi-nő viszony
  • tudomány szerepe az ember életében
  • szabad akarat kérdése

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése