17. tétel
Madách Imre – Az ember tragédiája
*Egyművű szerzőnek tekintjük
*Az ember tragédiája:
- nemzeti drámáink egyike
- a magyar dráma etalonja (mintapéldája)
- több fordítás (témája az egész emberiséget érinti)
*2 nő az életében:
- Majtényi Anna (édesanya; jó viszony; pozitív női szereplőket mintázta róla Madách)
- Fráter Erzsébet (feleség; rossz házasság; ő adta a negatív női szerepek mintáját)
Az ember
tragédiája
*először Aranynak küldte el, aki megmondta neki, mit
javítson ki
*cím:
- általánosít
- tragédia: drámai műfaj; értékvesztés
*műfaj:
- drámai
költemény/emberiségköltemény/lírai dráma/könyvdráma: a XIX. sz. jellemző műfaja. Általában
olvasásra szánt drámai mű, melynek középpontjában filozófiai kérdések
állnak. Jellemzője, hogy a gondolatiság elnyomhatja a cselekményességet.
Az emberi lét, a történelem végső kérdéseire keresi a választ, világának
megformálásához mítoszi elemeket is felhasznál. Tipikusan romantikus
műfaj. Több műnem sajátossága.
- Pl.: Faust, Csongor és Tünde
*szerkezet:
- 15 színből áll
- biblikus keretszínek: 1., 2., 15.
- 1. szín: menny
- 2. szín: Paradicsom (Föld)
- 1-2. szín is bizonyítja: kétszintes dráma, mert a Földön és a mennyben is játszódik
- a bibliai témát dolgozza fel
- Ádám álma
- álomszínek: történelmet – jelent – jövőt mutatják
- időben és térben is véges és végtelen
- álomszínek:

I.
szín:
Ø az
angyalok kara dicsőíti az Urat
Ø Lucifer
(=fényt hozó) is angyal, de ő nem borul le előtte
Ø semmi
anyagból való nem kapcsolódik az égi szférához (eszme, erő, jóság)
Ø Madách
deista szemlélete is megjelenik (Isten megteremtette a világot, de működésébe
nem szól bele)
Ø Lucifer
a gonoszt képviseli, de racionális tudással rendelkezik (hűvös ész)
Ø a
fő konfliktus Lucifer és az Úr között van, de ez később háttérbe szorul
Ø Lucifer
szerint a teremtés nem tökéletes; az ember csak eszköz Lucifer kezében, hogy
ezt bebizonyítsa
Ø Lucifer
szerint egyenrangú az Istennel
Be van fejezve a nagy mű, igen. Lucifer volt e gátnak a neve,
A gép forog, az alkotó pihen. Ki
a tagadás ősi szelleme. –
Győztél
felettem, mert az végzetem,
Hogy
harcaimban bukjam szüntelen,
De
új erővel felkeljek megint.
II. szín:
Ø Éden
Ø Lucifer
+ Ádám + Éva: nem jellemek, hanem allegorikus figurák
Ø allegória:
elvont gondolat képi megjelenítése, a
képi sík teljesen megfeleltethető a gondolati síknak
Ø a
boldog tudatlanságban élnek
Ø Lucifer
ráveszi Évát, hogy szakítson a tudás fájáról
Ø Éva:
hiúság, érzelmek
Ø Ádámnak
(=ész) van feltétel nélküli hite, de kíváncsi arra, amit Lucifer mond
Ø Ádám
és Lucifer komplementerei egymásnak (kiegészítő ellentétek)
III. szín:
Ø Paradicsomon
kívül, a Földön
Ø Ádám
monológja: Isten már nem gondoskodik róluk, maguknak kell boldogulniuk
Ø Éva:
„s így közénk varázslom / A vesztett Édent.”
Ø Ádám
és Éva megbánták, hogy ettek a gyümölcsből
Ø Ádám
nagyon kíváncsi, hogy mi lesz az emberiség sorsa
Ø Lucifer
álmot visz rájuk, befolyásolja az álmukat
IV. szín:
Ø Egyiptom
Ø Ádám:
fáraó
Ø Lucifer:
tanácsadó
Ø Ádám
hisz a hatalomban
Ø elégedett
hatalmával, de mégsem boldog; azonban a dicsőség számít neki
Ø bejön
a csarnokba a haldokló rabszolga, és annak neje (Éva)
Ø Ádám
rájön, hogy az egyénnek kell szolgálnia a közösséget
Ø Éva
mások iránt érzékennyé teszi Ádámot
V. szín:
Ø Athén
Ø Ádám:
Miltiádész
Ø Éva:
Miltiádész felesége; érzelmi lény
Ø Ádám
rájön, hogy a nép még nem tud élni a népuralommal; könnyen befolyásolható
Ø demagógia:
népámítás
Ø Miltiádészt
kivégzik à
hagyja, mert hisz a népuralomban
VI. szín:
Ø Róma
Ø Ádám
a hedonizmusban hisz (elvtelenül
élvezni az életet)
Ø Ádám
a végén csak az Úrban hisz; mivel gondolkodó alak, képtelen elvtelenül élni
VII. szín:
Ø Konstantinápoly;
lovagkor
Ø ebben
a világban a másként gondolkodót halálra ítélik, meghiúsul a testvériség
eszméje
Ø a
nő sehogy sem lehet boldog (testi vágyak vagy erény a fontos à
mindenképp boldogtalan)
Ø Ádám
kiábrándul a szeretetből és a testvériségből
VIII. szín:
Ø Prága
(I.)
Ø Ádám:
Kepler (tudós, csillagász)
Ø Éva:
Borbála, Kepler felesége
Ø Lucifer:
Kepler tanítványa
Ø Ádámot
a hatalom áltudományos tevékenységre kényszeríti (horoszkóp); megzsarolható
anyján és feleségén keresztül
Ø Évának
pénz kell, így Keplernek ki kell szolgálnia a császárt
Ø Kepler:
tudomány ßà
világ: pénz, rang
IX. szín:
Ø Párizs
Ø az
álomszínek felezőpontja; a mű arany metszéspontja
Ø Ádám
ebben a színben nem ábrándul ki
Ø Lucifer
nem irányítja ezt a színt
Ø álom
az álomban
Ø nem
az előző szín végén tudjuk meg, hogy Ádám elaludt, hanem a következő elején
Ø Ádám:
Danton
Ø szabadság,
egyenlőség, testvériség
Ø Dantont
a nép elítéli (nemesekkel állt szóba)
Ø nő:
szeretet, érzelmek (őt is megölik)
Ø márki
nő: minden megvan benne, ami a nőt nővé teszi
Ø polgárnő:
ösztönnő; a nőiség lényege nincs meg benne
Ø a
szín végén a nép ítéli el Dantont
X. szín:
Ø Prága
(II.)
Ø itt
derül ki, hogy Kepler elaludt
Ø „Ezúttal
a nyakazás elmarad.” à Lucifer tudja, mit álmodott Kepler
Ø Kepler
hisz az emberi tudásban
Ø a
forradalom sok véráldozattal jár, de előremozdítja az emberiség fejlődését
(ezért nem ábrándult ki a 9. színben)
XI. szín:
Ø London;
Madách jelene
Ø eltorzult
világ és emberek
Ø Ádám
ékszert ad Évának
Ø Évában
nincs empátia, az akasztáson a nőiségével akar ragyogni
Ø a
gonosznak a jóval és az érzelemmel szemben nincs hatalma
Ø Ádám
ismét kiábrándul; a szabadversenyes kapitalizmusban nincs testvériség és
egyenlőség
XII. szín:
Ø Falanszter
Ø mindenki
egyenlő, egyforma
Ø Ádám
csalódott a tudományban is
Ø isteni
szerepre tör az ember (teremtés) à bünteti az úr; a lombik eltörik
Ø történelmi
figurák: számokként, nincs nevük, nincs egyéniség
Ø a
tudomány irányítja a világot, de a büntetések nevetségesek, nem tekintik
felnőttnek az embert
Ø Ádám
és Éva egymásba szeretnek
Ø Éva
szerető anya
Ø érzelmek
és a család nem érték
XIII. szín:
Ø űr
Ø Ádám
el akar szakadni az anyagi világtól
Ø a
Föld szelleme visszahívja
Ø az
emberi élet célja a halál, értelme a küzdés
Szerelem és küzdés nélkűl mit ér A
cél voltaképp mi is?
A lét? A
cél, megszünte a dicső csatának,
A
cél halál, az élet küzdelem,
S
az ember célja e küzdés maga.
XIV. szín:
Ø eszkimók
világa
Ø az
eszkimó Istennek nézi Ádámot
Ø az
eszkimónak csak a vadászat számít
Ø az
ember állattá aljasul, vegetatív létet él
Ø nő
(Éva): torzult, nem nőies
Szörnyű világ! – Csupán meghalni jó.
XV. szín:
Ø keretszín
Ø a
3. szín vidéke
Ø Ádám
felébred, öngyilkos akar lenni
Ø végigtekintve
az emberiségen úgy gondolja, hogy ezt nem szabad hagyni
Ø Éva
gyermeket vár
Ø hite
miatt nem lesz öngyilkos, csak Isten vethet véget az életnek
Ø Ádám
kérdései Istenhez:
o Van-e
élet a halál után?
o Fejlődik-e
az emberiség, vagy a körkörösség uralkodik?
o Van-e
értelme az egyénnek feláldoznia magát a közösségért?
o Villám:
gyors
Ø az
Úr nem mondja el a válaszokat, mert akkor Ádám nem lenne tisztességes
Ø nő:
harmonikus élet, érzelmek, szépség
Ø Lucifer:
gát, ellenerő, amit le kell küzdeni
Ø ember:
szabad akarat, választhat jó és rossz közül
Ne kérdd
Tovább a titkot, mit jótékonyan
Takart el istenkéz vágyó szemedtől.
Mondottam ember: küzdj és bízva bízzál!
*kérdéskörök a drámában:
- nagy eszmék sorsa a történelemben, érdemes-e hinni bennük?
- egyén és közösség viszonya a történelem során
- férfi-nő viszony
- tudomány szerepe az ember életében
- szabad akarat kérdése
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése