2012. május 28., hétfő

az én Csokonai tételem



Csokonai Vitéz Mihály – a magyar Amadeus
(1773-1805)

Csokonai a magyar felvilágosodás irodalmának legjelentősebb költője. Művelt, tudós és tudatos, poétikailag rendkívül felkészült szerző (poeta doctus és poeta natus). A versírás poétikai alapismereteit a debreceni kollégiumban sajátította el, s a horatiusi tanítás és gyönyörködtetés elvének megfelelően születtek első leíró versei, amiket későbbi műveiben kisebb változtatásokkal, de felhasznált.
Életében két műve jelenik meg (Kleist Tavasz c. művének fordítása és a Dorottya – komikus eposz ), korában visszhangtalan szerző.
Stílusai: klasszicizmus, szentimentalizmus, rokokó, népies és perromantikus is egyben
Az 1793-94 közötti időszak költői termésének gerincét szerelmes versek alkotják. Ez a tematika a kollégiumból való kizárás után visszaszorul, és majd 1797 derekától, a Lilla-szerelem hatására kerül ismét előtérbe. (Lilla = Vajda Julianna)
A Lilla-költészet elsősorban arra keresi a választ, hogy fenntartható-e a boldogságfilozófiára alapozott életprogram érvénye. 
A költemények központi kérdése a harmónia és a teljesség megélésének vágya és a boldogság törékenységének, mulandóságának tudata. E versek tárgya ezért nem a ténylegesen megélt élmény vagy élettörténet, hanem általában a szerelem és a boldogság maga. Ezt igazolja, hogy Csokonai szabadon írja át a korábbi verseit Lilla nevére (a Lilla-versek kb ötöde szól ténylegesen Lillához).


A boldog Lilla-szerelem (rokokó)
v  Tartózkodó kérelem
v  Udvarló vers („tündöklő tulipános vers”(Nemes Nagy Ágnes)

műfaja dal, zenei – ezt a tiszta rímek is fokozzák, van, hogy 3-4 szó is összecseng, a fontos szavakat állítja rímhelyzetbe
egyértelműen rokokó stílusú (az emberi érzelmek állnak a középpontban, játékos, könnyed)
egy visszafogott kérést fogalmaz meg, kérlelő, epekedő, bókoló és ígérgető udvarlás
beteljesülésre váró vágyakozás – kérelem
visszafogottság, esendőség, bátortalanság – tartózkodó
a visszafogottság az udvarlás helyzetében egyre inkább feloldódik, a lírai én a megszólított rejtetten jelen lévő biztató válaszát követi
finoman erotikus, körülírással ad hangot vágyakozásának
a nő szépségének magasztalása a 2. vsz.-ban
36 szó /6 ige
aprólékos díszítettséget eredményező jelzők 
hangszimbolika fontos szerepe
szimultán / bimetrikus verselésű: ionicus a minore (ti-ti-tá-tá)és kétütemű /felező 8-as 7-es

A Lilla-szerelem kudarcát követő időszak alkotásai a teljes boldogtalanság állapotát tematizálják. Ugyanakkor a szerelem beteljesületlensége e versekben nem csupán önmagában jelenik meg. Része a világ általános gonoszságának és romlottságának. Ebben a helyzetben a költői én saját világába szorul vissza.


A boldogtalan Lilla-szerelem (szentimentalizmus)


A Magánossághoz
műfaja elégico-óda
stílusa szentimentális (személyes érzelmek, halál, természetrajz)
ebben a versben jelenik meg Csokonai modernsége, a magányélmény

a magány tudatos erkölcsi választás, a kiválasztottaké, a művészeké, tehát ajándék
ugyanakkor szomorú és fájdalmas is ez az állapot

vigaszt adó költői világba vágyakozik
halálvágyának ad hangot
szerkezete keretes, zárt: az első versszak első sorát az utolsó versszak záró sora csaknem teljesen megismétli
1. szerkezeti egység: 1-3. vsz., a vershelyzetet rögzíti, konkrét tartózkodási helyre utal
az idilli táj egyszerre valószerű és álomszerű (idézés a szövegből)
2. szerkezeti egység: ima és könyörgés
pictura és szentencia


Stílusszintézis
Csokonai költészetének egyik legszembetűnőbb tulajdonsága a stílusirányzatok sokféleségének együttes jelenléte. A rokokó, a klasszicizmus, a szentimentalizmus és a népiesség jegyei pályaszakaszaiban más-más mértékben, de egymás mellett léteznek a költészetében.
Érdekes, mert a stílusirányzatok bizonyos jellemzői viszonylag távol állnak egymástól, sőt, néha ellent is mondanak egymásnak.



 klasszicizmus
tanítás
gyönyörködtetés
visszafogott
arányos
bölcselő
társadalomnemesítő
emelkedett
választékos
az ember gondolkodó lény 
 

rokokó
könnyed
dekoratív
játékos
miniatürizáló
idilli
harmonikus
szertelen
az emberi érzelmeket állítja középpontba
kis földi örömök
szerelem

népiesség
köznapibb nyelvhasználat
nyersebb kifejezések
könnyen érthető
természet felértékelése

szentimentalizmus
az elérhetetlennek tűnő eszményi boldogságra vágyik
búskomor
melankolikus
az ember érző lény
a természet felértékelése


Az összehasonlításból kitűnik, hogy az érintkezések mellett sokkal inkább kitűnik a stílusirányzatok különbözősége. Ez a stíluskeveredés azonban nem eredményez széttartást Csokonai költészetében. Nem, mert ennek a költészetnek nagyjából 1801-ig a rokokó szemléletmódja és poétikája volt az a meghatározó eleme, amely képes volt az irányzatokat egységesítő szerep betöltésére.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése