Csokonai Vitéz
Mihály – a magyar Amadeus
(1773-1805)
(1773-1805)
Csokonai a magyar felvilágosodás irodalmának legjelentősebb
költője. Művelt, tudós és tudatos, poétikailag rendkívül felkészült szerző (poeta
doctus és poeta natus). A versírás poétikai alapismereteit a debreceni
kollégiumban sajátította el, s a horatiusi tanítás és gyönyörködtetés elvének
megfelelően születtek első leíró versei, amiket későbbi műveiben kisebb
változtatásokkal, de felhasznált.
Életében két műve jelenik meg (Kleist Tavasz c. művének
fordítása és a Dorottya – komikus eposz ), korában visszhangtalan szerző.
Stílusai: klasszicizmus, szentimentalizmus, rokokó, népies
és perromantikus is egyben
Az 1793-94 közötti időszak költői termésének gerincét
szerelmes versek alkotják. Ez a tematika a kollégiumból való kizárás után
visszaszorul, és majd 1797 derekától, a Lilla-szerelem hatására kerül ismét
előtérbe. (Lilla = Vajda Julianna)
A Lilla-költészet elsősorban arra keresi a választ, hogy fenntartható-e a
boldogságfilozófiára alapozott életprogram érvénye.
A költemények központi kérdése a harmónia és a teljesség megélésének vágya és a
boldogság törékenységének, mulandóságának tudata. E versek tárgya ezért nem a
ténylegesen megélt élmény vagy élettörténet, hanem általában a szerelem és a
boldogság maga. Ezt igazolja, hogy Csokonai szabadon írja át a korábbi verseit
Lilla nevére (a Lilla-versek kb ötöde szól ténylegesen Lillához).
A boldog Lilla-szerelem (rokokó)
v Tartózkodó kérelem
v Udvarló vers („tündöklő
tulipános vers”(Nemes Nagy Ágnes)
műfaja dal, zenei – ezt a tiszta rímek is fokozzák, van, hogy 3-4 szó is
összecseng, a fontos szavakat állítja rímhelyzetbe
egyértelműen rokokó stílusú (az emberi érzelmek állnak a középpontban, játékos,
könnyed)
egy visszafogott kérést fogalmaz meg, kérlelő, epekedő, bókoló és ígérgető
udvarlás
beteljesülésre váró vágyakozás – kérelem
visszafogottság, esendőség, bátortalanság – tartózkodó
a visszafogottság az udvarlás helyzetében egyre inkább feloldódik, a lírai én a
megszólított rejtetten jelen lévő biztató válaszát követi
finoman erotikus, körülírással ad hangot vágyakozásának
a nő szépségének magasztalása a 2. vsz.-ban
36 szó /6 ige
aprólékos díszítettséget eredményező jelzők
hangszimbolika fontos szerepe
szimultán / bimetrikus verselésű: ionicus a minore (ti-ti-tá-tá)és kétütemű
/felező 8-as 7-es
A Lilla-szerelem kudarcát követő időszak alkotásai a teljes
boldogtalanság állapotát tematizálják. Ugyanakkor a szerelem
beteljesületlensége e versekben nem csupán önmagában jelenik meg. Része a világ
általános gonoszságának és romlottságának. Ebben a helyzetben a költői én saját
világába szorul vissza.
A boldogtalan Lilla-szerelem (szentimentalizmus)
A Magánossághoz
műfaja elégico-óda
stílusa szentimentális (személyes érzelmek, halál, természetrajz)
ebben a versben jelenik meg Csokonai modernsége, a magányélmény
- a magány tudatos
erkölcsi választás, a kiválasztottaké, a művészeké, tehát ajándék
- ugyanakkor szomorú és
fájdalmas is ez az állapot
vigaszt adó költői világba vágyakozik
halálvágyának ad hangot
szerkezete keretes, zárt: az első versszak első sorát az utolsó versszak záró
sora csaknem teljesen megismétli
1. szerkezeti egység: 1-3. vsz., a vershelyzetet rögzíti, konkrét tartózkodási
helyre utal
az idilli táj egyszerre valószerű és álomszerű (idézés a szövegből)
2. szerkezeti egység: ima és könyörgés
pictura és szentencia
Stílusszintézis
Csokonai költészetének egyik legszembetűnőbb tulajdonsága a
stílusirányzatok sokféleségének együttes jelenléte. A rokokó, a klasszicizmus,
a szentimentalizmus és a népiesség jegyei pályaszakaszaiban más-más mértékben,
de egymás mellett léteznek a költészetében.
Érdekes, mert a stílusirányzatok bizonyos jellemzői viszonylag távol állnak
egymástól, sőt, néha ellent is mondanak egymásnak.
klasszicizmus
tanítás
gyönyörködtetés
visszafogott
arányos
bölcselő
társadalomnemesítő
emelkedett
választékos
az ember gondolkodó lény
gyönyörködtetés
visszafogott
arányos
bölcselő
társadalomnemesítő
emelkedett
választékos
az ember gondolkodó lény
rokokó
könnyed
dekoratív
játékos
miniatürizáló
idilli
harmonikus
szertelen
az emberi érzelmeket állítja középpontba
kis földi örömök
szerelem
könnyed
dekoratív
játékos
miniatürizáló
idilli
harmonikus
szertelen
az emberi érzelmeket állítja középpontba
kis földi örömök
szerelem
népiesség
köznapibb nyelvhasználat
nyersebb kifejezések
könnyen érthető
természet felértékelése
köznapibb nyelvhasználat
nyersebb kifejezések
könnyen érthető
természet felértékelése
szentimentalizmus
az elérhetetlennek tűnő eszményi boldogságra vágyik
búskomor
melankolikus
az ember érző lény
a természet felértékelése
az elérhetetlennek tűnő eszményi boldogságra vágyik
búskomor
melankolikus
az ember érző lény
a természet felértékelése
Az összehasonlításból kitűnik, hogy az érintkezések mellett
sokkal inkább kitűnik a stílusirányzatok különbözősége. Ez a stíluskeveredés
azonban nem eredményez széttartást Csokonai költészetében. Nem, mert ennek a
költészetnek nagyjából 1801-ig a rokokó szemléletmódja és poétikája volt az a
meghatározó eleme, amely képes volt az irányzatokat egységesítő szerep
betöltésére.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése