2012. június 4., hétfő
Kriszta Zrínyi tétele, amit Ofő javított (a formázásba nem engedett belenyúlni, azért ilyen szétcsúszott, bocsi)
Zrínyi és a barokk eposz
Barokk:
a 17. században korstílusa
•
•
sok a díszítő elem
a hívek elkápráztatása a cél, hogy visszatérjenek a katolikus vallásra (rekatolizáció)
•
A TÉTELRE REFLEKTÁLJ ELŐSZÖR!!! –helye a magyar irodalomban, milyen mintákat követ a
szerző - AZTÁN ZRÍNYI, ÉS AZ EPOSZBA SZŐDD BELE A BAROKK JEGYEKET!
Zrínyi Miklós:
Író, költő, politikus (horvát bán), hadvezér (tábornok)
•
•
Az irodalmi céljait a politikai céljainak rendeli alá: a török kiűzése Magyarországról
•
Az 1640-es évek közepén Zrínyiben a 30 éves háborúban szerzett tapasztalatai megérlelték azt a
felismerést, hogy a magyarság csak saját erejéből, nemzeti összefogással képes megszabadulni a
töröktől.
•
Eszméjének megvalósításához meg kellett győznie a magyar fő- és közép nemeseket. Az ő buzdításukra
és nekik dedikálva írta meg fő művét, a Szigeti veszedelem című eposzát.
Szigeti veszedelem /1645--1648/
Zrínyi e művével a magyar irodalomban addig ismeretlen műfajt honosított meg, az eposzt.
•
Forrásai: krónikák, emlékiratok, Balassi Egy katonaének című versét evokálja a szigetiek esküje
Mintái: Homéroszi eposzok, Vergilius, Tasso
•
•
Megjelent: 1651. Bécs, Adriai- tengernek syrénáia=gr. Zrínyi Miklós
•
Egyetlen kész magyar eposzunk. (Emellett csak eposztöredékek léteznek. Ilyen pl.: Vörösmarty, Zalán
futása, ami eposz lenne, de nem felel meg teljesen az eposzi követeléseknek)
•
A történet alapja egy paradox állítás: a szigetiek legyőzik a törököket
Az irodalmi barokk:
•
kedvelt műfaja az eposz (mert szükség van isteni beavatkozásra)
•
barokkos körmondatok
•
meglepő ellentétek
barokk paradoxon (a hihetetlen hihetővé tétele)
•
•
jelzőhalmozás
a látvány és a látomás összefonódása
Az eposz verses, nagyepikai műfaj, hőse természetfeletti tulajdonságokkal rendelkezik; az egész közösség
számára jelentős tettet hajt végre; útja során az istenek segítik vagy gátolják.
Miben különbözik a barokk eposz a klasszikus eposztól:
Egyetlen isten van benne
•
•
A hitért és a hazáért harcolnak
•
Heroizmus
A lovagi értékek is megjelennek
•
•
Zrínyi nem isteni származású
•
Ég és föld összekapcsolása (isteni büntetés-bűnbocsánat)
Eposzi kellékek:
1. Témamegjelölés (propozíció): Az eposz Szigetvár 1566-os ostromát, a várvédők, elsősorban a
költő dédapjának, Zrínyi Miklósnak hősies küzdelmét és halálát, a török felett aratott erkölcsi
győzelmét mondja el. A barokk jelleg a műben a valóságos elemek misztikus, vallásos szférába
való emelése. A költő a már legendássá vált várvédelmet a törökök és a magyarok harcának
sorsdöntő eseményeként ábrázolta, eposzi magaslatokba emelve ezzel a témát. A mű célzata
saját népének szól, ez pedig az, hogy a török legyőzhető. Felnagyítja a törökök erejét, hogy még
nagyobbnak tűnjön a felettük aratott győzelem.
„Fegyvert s Vitézt…” Vergiliustól átvett sor
2. Invokáció (segélykérés): Szűz Máriához szól (A magyar kultúrában a keresztény vallás miatt
nem istenekhez fohászkodik a főhős, hanem egy db istenhez.)
3. In medias res kezdés: nincs, a kezdetektől mesél. A magyarság bűnei: elfordultak Istentől,
állhatatlanság (feladják), életörömök, nem tisztelik az idősebbeket, stb. Isten büntetésül küldi a
törököket.
4. Seregszemle (enumeráció): a magyar sereg sokkal kevesebb létszámú, de erkölcsileg fölényben
vannak, mivel ők a hazáért, a családért harcolnak. A török sereglétszámban több, (A valóságban
csak egy 40.000-es janicsárság támadott=barokk túlzás) de belső viszályaik vannak és nincsenek
nemes céljaik. A seregszemle mindkét oldalon megtörténik, a magyaroknál kiegészíti az
eskütétellel és Zrínyi buzdító beszédével. A seregek bemutatása monumentális képekkel történik
és a leírásokban megjelenő túldíszítettség miatt nagyon barokk a seregszemle is (pl.: Zrínyi
ruhájának bemutatása).
5. Deus ex machina: Kétszer van az eposzban: elején és a végén- MUTASS RÁ, HOGYAN!
6. Állandó jelző: jó Zrínyi erkölcsi értékeket tartalmaz!!!
7. Epikus hasonlat: gyakran használt elem (pl.: a szél megakad az erdőben
egyszerre tesznek esküt)
8. Toposz: nincs. Eposz címlapján: hajó (élet tengere, hullámok)
9. Anticipáció (jóslat): Zrínyi imádkozásakor megtudja, hogy mártírhalált fog halni- párhuzamba
állítható Achileussal és Krisztussal
zúgás; a katonák
10. Retardáció (késleltető mozzanat): későn tudják meg a törökök a magyarok gyengeségét
(galambot küldenek a várból segítségért, amit a törökök elfognak)
11. Berekesztés (peroratio): büszke, maradandó alkotás
költői öntudat
Istenért (a hitért) és a hazáért harcolnak
A harcban a keresztény hitért bukik el
Az egész közösséget megmenti a halálával
övék az erkölcsi győzelem
Athleta Christi (Krisztus katonája)
Imitatio Christi (Krisztus követője)
Barokk jegyek az eposzban:
•
paradox állítás
•
dualista világkép: evilági(értékrend)+túlvilági
nyelvhasználat (horvát, török kifejezések), körmondatok, ellentét, fokozás, túlzás, hősiesség képe (a
•
török kiűzhető)
•
bűn- büntetés- bűnbocsánat
keresztény hit (Szűz Mária)
•
Középkori lovagi értékek az eposzban:
•
hit szolgálata
a gyengék, a család és a király védelmezése
•
mártírhalál
•
Szerkezet: 1566 db versszak, 15 ének, aránytalan felépítés (a csata a történet 1/3-a)
Forma, nyelvezet: göcseji (muraközi) nyelvjárásban íródott
ütemhangsúlyos verselés (4 ütemű 12-es, de nem hibátlan), bokorrím
Hatása:
•
Arany János: Zrínyi és Tasso (MTA székfoglaló)
•
Kölcsey: Zrínyi- dalai
Mikszáth: Új Zrínyiász szatíra (Jöttünk, láttunk, visszamennénk; Vissza a jövőbe)
•
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése