József Attila – Létösszegző versek (1937-es év
alkotásai)
Feleletemet egy József Attila idézettel kezdeném: „Csodagyereknek tartottak, pedig csak árva
voltam.” Ez a gondolat fejezi ki a költő életútjának eseményeit, amelyről
tudjuk, nem volt átlagos. Mindennapjait megkeserítette a szeretethiány, a magány
és betegsége.
(Születésének dátuma
azért kiemelendő, mert április 11-e a magyar költészet
napja.)
- szeretetlenség (családi harmónia hiánya, szerető kedves hiánya) – anya-nő-gyermek motívumai
- művészi sikertelenség – bűn nélküli bűnösség motívuma
- egzisztencia megteremtésének hiánya – gyermek-férfi; apa-Isten motívuma
- sem barátban, sem családban, sem Istenben nem tudott megkapaszkodni
1931-től járt pszichoanalízisre, ám állapota 1937-re annyit
romlott, hogy személyiségzavart
diagnosztizáltak nála. Szanatóriumban kezelték, amelyet sikeresnek véltek,
ezért hazaküldték nővéreihez Balatonszárszóra.
Itt történt meg a tragédia. ’37 decemberében egy
tehervonat halálra gázolta a költőt. Máig vitatják, hogy véletlen baleset vagy öngyilkosság
történt-e.
József Attila életének utolsó három évét két, egymással
ellentétes irányú folyamat jellemzi: helyzete egyre nehezebbé, sorsa egyre kilátástalanabbá válik, költészete viszont egyre nagyobb távlatokat, egyre
nagyobb mélységeket hódít meg. A nyomasztó történelmi helyzet és az egyéni sors
kettős szorításában születnek a költemények.
- A személyiség szétesése
- A forma fegyelmezettsége, klasszicizálódás (műfajban és versformában pl. a Hazám c. vers 7 szonettje; Hexameterek c. vers)
Az 1937-es esztendő versei a végső összegzést, a végső
számvetést fogalmazzák meg. Életrajzi okaira a legfőbb magyarázatot a költő
1937-ben írt prózai alkotása, a Curriculum Vitae
adja meg leginkább. Az önéletírásban kiemelt hangsúlyt kapnak a gyermekkorban
átélt traumák: az apa eltűnése, a nélkülözés, nevének megkérdőjelezése: Attila –
Pista, a Tiszta szívvel című mű miatt kipattant Horger-ügy,
az egész életét végigkísérő betegsége és magány. Ez utóbbiak elhatalmasodása készteti a
költőt életének számvetésére.
József Attila költészetének utolsó szakaszában íródott
versek mindegyikére jellemző a kiegyensúlyozott,
jól megszerkesztett forma. Mivel személyisége
széthullóban volt, a formában próbált megkapaszkodni,
egységet találni.
VÁLASZTHATÓ SZÖVEGEK:
Kész a leltár
Tudod, hogy nincs bocsánat
Karóval jöttél..
Talán eltűnök..
Íme, hát, megleltem hazámat…
Utolsó három versének előzménye a Tudod, hogy nincs bocsánat című vers, amelyben
csendes beletörődéssel veszi tudomásul a sorsát. A költő önmagát szólítja meg. ÖNMEGSZÓLÍTÓ VERSTÍPUS - A költemény szövege egy alapmondatból bontakozik ki: „Légy, ami lennél: férfi”, amely azt a jelentést hordozza, hogy
nincsen számára vállalható szerep az életben, nincs
családi harmónia, a közéleti siker sem adatott meg neki. A versben
fontos szerepet kap a bűn fogalma, amely
József Attila szerint az öntörvényű személyiség
megalkotásának elmaradása, a valódi szerep betöltésére való képtelenség.
Utolsó verseinek több közös vonása van: feltűnő a formai fegyelem, végső elkeseredettségében a szerelemben próbál vigaszt találni - ez a Flóra-élmény
-, s a kezdetben istentagadó József Attila istenkeresővé
válik. Ezek már a végső számadás költeményei. A lírai én számára már a
költészete sem jelent vigaszt, egyetlen megoldás a
halál.
Közös a versekben a kudarcérzés és az elrontottnak vélt élet fölötti gyász és az időszembesítő jelleg.
Közös a versekben a kudarcérzés és az elrontottnak vélt élet fölötti gyász és az időszembesítő jelleg.
Ilyen időszembesítő vers a Karóval jöttél… című.
Karóval jöttél, nem virággal,
feleseltél a másvilággal,
aranyat igértél nagy zsákkal
anyádnak és most itt csücsülsz,
feleseltél a másvilággal,
aranyat igértél nagy zsákkal
anyádnak és most itt csücsülsz,
mint fák tövén a bolondgomba
(igy van rád, akinek van, gondja),
be vagy zárva a Hét Toronyba
és már sohasem menekülsz.
(igy van rád, akinek van, gondja),
be vagy zárva a Hét Toronyba
és már sohasem menekülsz.
A vers önmegszólító, létösszegző, leíró
és elemző életrajzot
tartalmaz. Fájdalmas, hogy a lírai én élete reménytelen volt, eleve hiába volt
minden próbálkozás. E szenvedés síkja fölé próbál emelkedni önmegszólító
mosollyal, korholással: „Karóval jöttél,
nem virággal”. A virág a szeretet, a szépség
jelképe, a karó ezzel szemben élettelen tárgy, agresszivitásra utal.
Az első változatban KÓRÓ szerepelt, ami a szépség hiányát
idézi az olvasóban.
A „Hét Torony” a
menekülést lehetetlenné tévő világ, a bezártság szimbóluma. Az emberi lét alapvető szükségletei (kés, kenyér, tüzelőfa)
hiányoznak az életéből, vágyik a szerető
gondoskodásra (párna). Mivel nincs kiút, a vers beletörődéssel
zárul.
Az utolsó teljes vers az Ime, hát megleltem hazámat… A búcsúzás,
a végső megnyugvás verse. Már nem vádolja magát sorsának alakulásáért.
Inkább a világot okolja, azt a társadalmat,
amely minden próbálkozását megtörte, végül eljut a feleslegesség
átérzéséig : „Így éltem, s voltam én
hiába”. A család teljes hiánya
jelentkezik. Ám csupán saját sorsát látja reménytelennek, másoknak még
boldogságot remél.
Toposzok értelmezése a végén!!!!
Tavasz – nyár – ősz – tél
A 37-es verstermést tehát az önmegszólítás, a személyiség
írás általi összetartása, a klasszicizálódás jellemzi, középpontban a bűn
nélküli bűnösség motívuma. A formát pedig a fegyelmezettség jellemi(„még jó,
hogy vannak jambusok, s van mibe belefogóznom”)
József Attila életének legnagyobb tragikuma,
hogy munkásságát csak halála után ismerték
el.
1937-es halála után a következő évben Baumgarten-díjat kapott, a Kelet Népe külön számot szentelt neki, ’42-ben emlékbizottságot hoztak létre a nevével.
Abszurd, hogy a költő egész életében a teljességre, az elismerésre vágyott, mindez azonban csak halála után adatott meg neki.
1937-es halála után a következő évben Baumgarten-díjat kapott, a Kelet Népe külön számot szentelt neki, ’42-ben emlékbizottságot hoztak létre a nevével.
Abszurd, hogy a költő egész életében a teljességre, az elismerésre vágyott, mindez azonban csak halála után adatott meg neki.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése