2012. június 17., vasárnap

még magyar


József Attila – Létösszegző versek (1937-es év alkotásai)
Feleletemet egy József Attila idézettel kezdeném: „Csodagyereknek tartottak, pedig csak árva voltam.” Ez a gondolat fejezi ki a költő életútjának eseményeit, amelyről tudjuk, nem volt átlagos. Mindennapjait megkeserítette a szeretethiány, a magány és betegsége.
 (Születésének dátuma azért kiemelendő, mert április 11-e a magyar költészet napja.)
  • szeretetlenség (családi harmónia hiánya, szerető kedves hiánya) – anya-nő-gyermek motívumai
  • művészi sikertelenség – bűn nélküli bűnösség motívuma
  • egzisztencia megteremtésének hiánya – gyermek-férfi; apa-Isten motívuma
  • sem barátban, sem családban, sem Istenben nem tudott megkapaszkodni
1931-től járt pszichoanalízisre, ám állapota 1937-re annyit romlott, hogy személyiségzavart diagnosztizáltak nála. Szanatóriumban kezelték, amelyet sikeresnek véltek, ezért hazaküldték nővéreihez Balatonszárszóra. Itt történt meg a tragédia. ’37 decemberében egy tehervonat halálra gázolta a költőt. Máig vitatják, hogy véletlen baleset vagy öngyilkosság történt-e.
József Attila életének utolsó három évét két, egymással ellentétes irányú folyamat jellemzi: helyzete egyre nehezebbé, sorsa egyre kilátástalanabbá válik, költészete viszont egyre nagyobb távlatokat, egyre nagyobb mélységeket hódít meg. A nyomasztó történelmi helyzet és az egyéni sors kettős szorításában születnek a költemények.
  • A személyiség szétesése
  • A forma fegyelmezettsége, klasszicizálódás (műfajban és versformában pl. a Hazám c. vers 7 szonettje; Hexameterek c. vers)
Az 1937-es esztendő versei a végső összegzést, a végső számvetést fogalmazzák meg. Életrajzi okaira a legfőbb magyarázatot a költő 1937-ben írt prózai alkotása, a Curriculum Vitae adja meg leginkább. Az önéletírásban kiemelt hangsúlyt kapnak a gyermekkorban átélt traumák: az apa eltűnése, a nélkülözés, nevének megkérdőjelezése: Attila – Pista, a Tiszta szívvel című mű miatt kipattant Horger-ügy, az egész életét végigkísérő betegsége és magány. Ez utóbbiak elhatalmasodása készteti a költőt életének számvetésére.
József Attila költészetének utolsó szakaszában íródott versek mindegyikére jellemző a kiegyensúlyozott, jól megszerkesztett forma. Mivel személyisége széthullóban volt, a formában próbált megkapaszkodni, egységet találni.
VÁLASZTHATÓ SZÖVEGEK:
Kész a leltár
Tudod, hogy nincs bocsánat
Karóval jöttél..
Talán eltűnök..
Íme, hát, megleltem hazámat…
Utolsó három versének előzménye a Tudod, hogy nincs bocsánat című vers, amelyben csendes beletörődéssel veszi tudomásul a sorsát. A költő önmagát szólítja meg. ÖNMEGSZÓLÍTÓ VERSTÍPUS -  A költemény szövege egy alapmondatból bontakozik ki: „Légy, ami lennél: férfi”, amely azt a jelentést hordozza, hogy nincsen számára vállalható szerep az életben, nincs családi harmónia, a közéleti siker sem adatott meg neki. A versben fontos szerepet kap a bűn fogalma, amely József Attila szerint az öntörvényű személyiség megalkotásának elmaradása, a valódi szerep betöltésére való képtelenség.
Utolsó verseinek több közös vonása van: feltűnő a formai fegyelem, végső elkeseredettségében a szerelemben próbál vigaszt találni - ez a Flóra-élmény  -, s a kezdetben istentagadó József Attila istenkeresővé válik. Ezek már a végső számadás költeményei. A lírai én számára már a költészete sem jelent vigaszt, egyetlen megoldás a halál.
Közös a versekben a kudarcérzés és az elrontottnak vélt élet fölötti gyász és az időszembesítő jelleg.
Ilyen időszembesítő vers a Karóval jöttél… című.

Karóval jöttél, nem virággal,
feleseltél a másvilággal,
aranyat igértél nagy zsákkal
anyádnak és most itt csücsülsz,
mint fák tövén a bolondgomba
(igy van rád, akinek van, gondja),
be vagy zárva a Hét Toronyba
és már sohasem menekülsz.
A vers önmegszólító, létösszegző, leíró és elemző életrajzot tartalmaz. Fájdalmas, hogy a lírai én élete reménytelen volt, eleve hiába volt minden próbálkozás. E szenvedés síkja fölé próbál emelkedni önmegszólító mosollyal, korholással: „Karóval jöttél, nem virággal”. A virág a szeretet, a szépség jelképe, a karó ezzel szemben élettelen tárgy, agresszivitásra utal.
Az első változatban KÓRÓ szerepelt, ami a szépség hiányát idézi az olvasóban.
A „Hét Torony” a menekülést lehetetlenné tévő világ, a bezártság szimbóluma. Az emberi lét alapvető szükségletei (kés, kenyér, tüzelőfa) hiányoznak az életéből, vágyik a szerető gondoskodásra (párna). Mivel nincs kiút, a vers beletörődéssel zárul.
Az utolsó teljes vers az Ime, hát megleltem hazámat… A búcsúzás, a végső megnyugvás verse. Már nem vádolja magát sorsának alakulásáért. Inkább a világot okolja, azt a társadalmat, amely minden próbálkozását megtörte, végül eljut a feleslegesség átérzéséig : „Így éltem, s voltam én hiába”. A család teljes hiánya jelentkezik. Ám csupán saját sorsát látja reménytelennek, másoknak még boldogságot remél.
Toposzok értelmezése a végén!!!!
Tavasz – nyár – ősz – tél
A 37-es verstermést tehát az önmegszólítás, a személyiség írás általi összetartása, a klasszicizálódás jellemzi, középpontban a bűn nélküli bűnösség motívuma. A formát pedig a fegyelmezettség jellemi(„még jó, hogy vannak jambusok, s van mibe belefogóznom”)
József Attila életének legnagyobb tragikuma, hogy munkásságát csak halála után ismerték el.
1937-es halála után a következő évben Baumgarten-díjat kapott, a Kelet Népe külön számot szentelt neki, ’42-ben emlékbizottságot hoztak létre a nevével.
Abszurd, hogy a költő egész életében a teljességre, az elismerésre vágyott, mindez azonban csak halála után adatott meg neki.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése